“Inițiativa 2035 – România fără tutun” – ipocrizia din spatele campaniei

O investigație realizată de cancan.ro relevă afacerile din umbră, de milione de euro, ale campaniei “Iniţiativa 2035 – România fără Tutun”. Directorul acestui proiect, Ramona Maria Brad, a derulat în trecut afaceri conexe cu o companie ce oferea produse alternative fumatului. În plus, campania anti-fumat ce o derulează cu sârg nu ar fi motivată doar de propriile convingeri, ci este susținută financiar cu sume imense.

Începând din anul 2016, Ramona Maria Brad a declarat război tutunului. A militat pentru interzicerea fumatului în spații publice, iar, de curând, a adus în discuție și necesitatea introducerii unei legi care să interzisă publicitatea la țigări (inclusiv cele electronice). Ca propagandă, mesajele pe care Ramona Brad le dispersează în spațiul public au o aparentă legitimitate. Numai că trecutul Ramonei Brad arată că – la un moment dat – s-a intersectat (profitabil) cu interesele unei companii care comercializează produse… alternative fumatului. Practic, vorbim despre o companie care face bani foarte mulți tocmai… prin cei care se lasă de fumat. Ne referim aici la interesele Pfizer România, interese pe care le vom detalia în cele ce urmează.

Ramona Maria Brad este – din luna iulie a anului 2016 – directorul proiectului “Iniţiativa 2035 – România fără Tutun”. A luptat pentru interzicerea fumatului în spaţiile publice (restaurante, baruri, cafenele, cluburi etc.), iar din mai 2018 a devenit și director al proiectului ”Copil Iubit la Bord”, în cadrul Fundației Crucea Albă. La nivel declarativ, ”Inițiativa 2035 – România fără Tutun” este susținută financiar de Bloomberg Philanthropies și Campaign for Tobacco – Free Kids. În umbra acestor ONG-uri – patronate de ”Doamna Anti-fumat” – am descoperit însă și alte interese nedeclarate.

La prima vedere, Ramona Maria Brad militează, clar, pentru o Românie sănătoasă, lipsită de vicii, asta dacă ținem cont în ce proiecte a fost și este implicată. Dar lucrurile se complică. Anterior ocupării acestor poziții-cheie, Ramona Brad a administrat  două firme specializate în consultanță și PR. Este vorba despre ”Clearpoint Communication Associates” (înființată în București, firmă pe care a deținut-o, inițial, 50-50% cu Adriana Nicoleta Barbu) și ”Advisory Point” (în aceasta din urmă fiind asociată cu soțul ei, Alin Popescu). Acestea sunt firmele care – până când Ramona Brad a intrat în ”războiul împotriva tutunului” – i-au adus venituri substanțiale ”Doamnei Anti-fumat”.

Pentru a avea un tablou complet, volumul de afaceri al celor două companii – fiecare cu câte un singur angajat – a ”explodat” începând cu 2012 și până în 2019, atunci când Ramona Brad le-a suprimat activitatea. S-a speculat că motivul acestei decizii a fost ștergerea urmelor unor contracte, cum ar fi și cel cu Pfizer. Vorbim aici de cifre de afaceri – cumulat – de aproximativ 500.000 €. Și asta doar pentru aceste firme de PR, care nici măcar nu înregistrau o activitate intensă.